...Aishiteru...

Sunday

Kun Fayakun


Jadi..Maka jadilah ea...
bila sudah trtulis di luh mahfuz tgn yg bisa mengocangkn dunia belum tntu dpt mengubah....segalanya sudah ditakdirkan dan ditetapkan mengikut kehendak yg esa..Alhamdulillah,kini aq selamat smpai di Malaysia seleps mnjdi tetamu Allah untuk beberapa hari..sekian lame ku memendam rasa,bercita-cita..kini menjdi suatu mimpi yg nyata.sebelum tu,korg ney dh solat ke blum?cewaahh...bkn ape..entry kali ney mungkin agk pnjgg la jugk ea..maklumlah pnglmn 2 minggu nk diringks mnjdi secebis nota..ok lah2,xmo merepek kerepek lg!bermula dr wktu aq blik dr kuantn nk ke gnting highlnd..mse uh exam break,blum smpt aq melngkh msuk ke hotel.."mak ada bnda nk ckp ngn awk ney"..rpenye2,mak tnye nk prgi umrah x? Ya Allah...insan mne yg tak ingin smpai dirumah mu? hamba mane yg snggup menolak pelawaan mu?? mak pun stu...ape punye soalaan daaa...mngkin dr sudut yg lain mak nk menekankan prgi umrh bkn la untk brcuti tp untuk menyembah kpd pencipta dgn lebih dkt.Jambatan sudah siap dgn tetulang dan dibeam dgn rapi dn nilai ratio simen dan air yg selaras,hnye tinggal dilaluinya sahaja...andai ad yg brtnya apakah perkhabran y pling indah buatku,inilah jawapanya...tarikh flight telah ditetapkan pada 3.6.2013..kami masih ade lbih kurng sebulan untk prsiapan..passport,visa dan suntikan diurus dgn rapi dn tratur..kini penyediaan mental dn fizikal mnjdi tnda tnya..apekah aq mmpu?suhu disana dikhabr
kn mencecah 42 drjah celcius..hmpir 2 kli gnda kepansan disini..masa berdetik saat demi saat..penerbangan kami diawalkan sehari..mungkin dlm kata lain,allah menjeput kami sehari lebih awl..smpai di KLIA

     

semua brjl lncar..kami diterbangkan ke pulau pinang dgn MAS sebelum menaiki pesawat Nas Air untuk ke Medina..(trdpt 2 pilhan sme ada untuk ke mekkah dulu atau ke medina dulu) tp dlm trip kali ney,pihak pengurusan tlh menetpkan untuk kaki kami smpai di bandar nabi medina trlebih dahulu...hmpir 8 jam dalam pesawat Nas Air..dgn langkah berserta lidah bergetar mengucap kalam bismillah kini kami smpai di bndar nabi,bandar yg pnuh sejarah dan cerita islam..dari jauh aq melihat menara tinggi yg brcahaya..rpenye itulah tiang masjid nabawi..kami smpai di hotel mawadah alsafwa di bndar itu..lebih kurang 500 meter dari masjid nabawi..masih nampak jelas tiang dn menara masjid itu..kami smpai lebih kurang pukul 11 hari yg sme....
Permndangan tiang masjid nabawi dari hotel
di lobi Hotel Mawaddah Al-Safwa



lps je chek in,kami ke masjid nabawi untuk menunaikan jamak isyak dan magrib...ya allah...kini kakiku smpai di masjid ini,masjid yg prnuh hormat..'barangsiapa yg mennaikan ibadat di masjid ini,pahala yang satu brsamaan dgn 1000 kali ganjaranye' subhanaallah...besar sungguh  pemberian allah kali ini...setiap kata dan kalimat memuji mu dibyar seribu kali..di tepi msjd ini,terdpat raudhah dan makan kekasih allah Muhammad selain makan Abu bakar dan Saidina Umar..lps solat,kami pun prgi la melawat Rasulullah secar tdk rsmi..alhamdulillah..."Assalamualaika Ya Rasulullah..Assalamualaika Ya Abu Bakr..Assalamualaika Ya Umar Al-Khattab..salam sejahtera keatas mu...Pd keesokan hari kami dibawa ziarah dalaman..dan kali ini kami dibawa ziarah Makam Rasulullah,Perkuburan Baqi dan raudhah..
Taklimat dari luar masjid
Permandangan dri luar masjid..dibawah kubah hijau itu lah makam nabi allah yang  dulunya adalah rumah Aisyah r.a
Dimaklumkan bukan shaja makam nabi dan 2 sahabtnya berada disitu malah trdapat satu lagi makam iaitu makam nabi isa..cuma tidaklah diberi salam kerana nabi isa masih lgi hidup dan diangkat ke langit..

Dibelakang itu adalah Makam Kekasih Allah
Maaflah ea.kalau nak tgk gmbar raudhah atau makam nabi boleh google jer..rsenye lebih bnyk dn jelas kotw..maklum lah...first time smpai n mungkin tiap kali aq kesini tiap kali itu aq trkesima smpai trlupa nak snap pic..lagipun keaadaan org yg rmai tidak mengizinkn...belum smpat duduk lame dah kne halau dgn polis arab..tambh2 dlam raudhah...raudhah ini adalah seperti taman syurga...mmg cntik..setiap ukiranye seperti emas yg berkilauan...alhamdulillah,aq semapt solat bebrpe kali didlam raudhah ney..bkn sng tau nk solat kt sini..kne tolak,himpit,pijak...seolah2 semua sdg mementingkn nasib sendiri...mungkin inilah gmbran di pdg masyar..aq juga sempat solat betul2 di mimbar dlm raudhah tu...syukur ya allah...inilah hadiah g pling brharga dlm hdup aq..disini hampir setiap wktu akan solat jenazah...setiap jenazah akan dikuburkan di perkuburan baqi...prkuburan kedua yg trbaik selepas makam Rasulullah..
Hari Kedua kami di bawa ziarah luaran..kami dibawa ke masjid quba..masjid prtama yg dibina oleh umat islam...barangsiapa yg mngerjakan 2 rakaat solat sunat di masjid ini dan membawa bekal air wuduk dari rumahnya,pahalanya menyrupai sekali umrah...cme solat 2 rakaat dah sme mcm buat umrah???tk pyah tawaf..tak payah saie..tk pyah brpantang....

Masjid Quba
Kubah yg dibina oleh Air tangan Nabi Muhammad sendiri
Lubang itu menunjukn kubah yg dibina oleh Nabi

then kami trus ke bukit uhud...tmpat dimana ujian kekalahan prtama yg ditrima oleh umat islam selepas melanggar arahan pemimpin iaitu Rasulullah..melalui pristiwa perang uhud ini mnegaskn kita spya tdk melanggr arahan pemimpin..di sini juga trdapat makam para syuhada yang terkorban...tp mengikut sejarah,kawasan sbnr makam mereka di tmpat lain..tp pada suatu masa dulu,air melimpah di kawasan bukit uhud ini dan mayat2 para syuhada ney terdmpar dipermukaan...walaupun sekian lama trkorban,darah yg mengalir dibadan para syuhada msih lgi panas umpama bru beberpa minit yg lpas trkorban..walaupun meraka tlh pergi,namun disisi allah..mereka msih hidup...kat sini jugak ad jual kurma..salah satu tmpat yg disyorkan untuk mmbli kurma adalah di sini dn pasar kurma..sbb harga die jauh lebih murah dan nmpk lebh segar.

haa...nmpak tak bukit uhud kat blkg tu??
Peta menunjukn laluan Rasulullah,Umat islam dan musuh 
Inilah kurma.....nampak tk pnjual die?haha..tips untuk mmbli adalah jgn mintak tawar lagi,sbb nnti kne halau dgn peniaganya..

tu dia...bukit uhud..rmai kan?huhu :)
Nampak tak bukit kat blkg tu?ce teka bukit ape...kat situ lah segala brmula
Selepas itu kami ke tempat memproses Al-quran di Kota Madina...disini menempatkan bebrpa puluh org islam LELAKI  yg brkrja...wanita dilarang masuk untuk menjaga kesucian tmpat mmproses ini..siapa yg berkunjung disini akan mndpt senaskah Al-quran secara prcuma..so,kami dpt 3 naskah prcuma..hahaha..rezeki :)

Kilang mmproses Al-Quran 
sekjap je kat kilang Quran,lps tu kami ke ladang kurma...tempat yg mnjual brmacam jenis kurma..tp tk la digalakn untuk mmbli..tp nk beli tk slah..hang kata hang bnyk duit..hang beli laa..huhu....tk kesah...tgk pic je la ea..

Jus kurma percuma...

dkat sini stkat nk rasa 2-10 biji semua dihalalkn

itulah ladangnya...ladang kurma...buahnye belum masak lgi..insyaallah masuk ramadhan ney sedaplah ea
video

terpegun dgn sikap gadis ini...seorang cucu yg setia memimpin atuk dn neneknya..milik siapakah gadis ini??huhu
Selepas itu kami brgegas pulang untuk smpai ke masjid nabawai sebelum zuhur..mane boleh lepaskan peluang untuk seribu gnjaran kn...ziarah tu ziarah jugak...mse prjalann pulang kami melalui masjid yg ada dua kiblat..nk thu sejarahnye?google la sndri ea..nk citer nnti pnjg pulak..yg ringkasnya Rasulullah meminta supaya Allah mengubah kiblat msjid ini..sbb ap?mcne? sila la google..oklah..itu la sedikit sbnyk crita tantg Kota Madina bndar nabi...kami disini selama 4 hari..sebelum ke makkah...hari yg ditunguu kian tiba..selepas solat zohor,kami memakai ihram....fuuyyyoooo...cme kain putih yg membaluti badan...segalanya dibuang trmsuk la yg 'dalam'..sejuk woo,8 jam dalam bus dar madina ke mekah..haha..kami brmiqat di Bir ali...Miqat ney memasag niat untuk melakukan ibdah umrah sebelum masuk ke tanah haram..bila niat sudah dipsg mka berpantang lah anda dan jika melanggr prturan maka DAM / denda akan dikenakan..bkn sng woooo,denda die seekor kambing jugak..yg pling aq tkut ealah gugrnya rambut..hohoho...3 helai tu ckp untuk diknekan dam..bygkn..3 helai bulu yg tiada nilainye,bila smpai di mekkah dah sme nilai dgn seekor kambing..haaa...brtpa pntgnya setiap apa yg ad pd dri kita ney even bulu ketiak..hehe...

memakai ihram dr hotel di madina

Menunaikan umrah umpama menuju kematian...kain ihram putih yg membaluti bdn umpama kain kafan..menaiki bus untuk ke tmpat pengujian umpama keranda yg diusung..cuma yg brbeza,bila mati maka tmatlah segala ibdah..bila umrah,kita msih lgi dibri peluang untuk brubah..untuk beribdah untuk mengenal siapa pencipta kita..smpai di mekah kira2 jam 2 pagi..kami bertawaf 7 pusingan dan bersaie brulang alik sebnyak 7 kali antra bukit safa dan marwah..dah akhir kami bertahlul iaitu mengunting sekurgnye 3 helai rambut tand gugurnya dosa...selesai bertahlul maka tamatlah pantang larangnye..bebaslah anda...huhuhu...
kebetulan lps jer brtahlul trus je azan subuh...Saie adalah satu perbuatan bagi mengingati peristiwa Siti Hajar yang berulang-alik antara Bukit Safa dan Bukit Marwah mencari air untuk dirinya sendiri dan anaknya Nabi Ismail a.s. Ketika itu dia telah ditinggalkan di situ oleh suaminya Nabi Ibrahim a.s. dan bila di lampu hijau,kaum adam disunatkan berlari anak sbb siti hajar berlari disitu apabila trnampak imbasan air tp rupanya hnya cahaya matahari yg trbias...

nampak tak lampu hijau??tu la diaa...
Bukit Safa yg ditingalkan sejarahnye
disepanjang laluan safa ke marwah di tepi tu bnyklah air zam2...boleh minum bila2 masa..tp untuk merasai  kepayahan siti hajar kalau boleh jgn la minum..bru la betul2 rase kepenatnye...lgipun tmpat ney kan aircond..tk mcm waktu siti hajar tu..
Keesokan hari aq demam panas...tekak aq dah tk thu rase ap dah...perit yg teramat amat sngt..dugaan sungguh brada disana....hotel ke masjidil haram lebih kurang 800-900 meter jugk la..dgn panasnya..sesaknye..dan yg pling menduga adlh keadaan yg berhabuk disebbkn pembinaan di spnjg laluan ke masjidil haram..ya allah....peritnyaa..tp aq thu,Allah rindukan aq..sebab tu die utuskan hadiah istimewa melalui malaikat jibrail yg isinya adlah dugaan dn ujian hidup..sesungguhnya Allah rindukan akan rintihan ku...pembinaaan kt sne bukn mcm di malaysia yang dikeliling dgn pagar bagai...open jer kt sini..nk runtuh bngunan mmg runtuh dpn mata jer...tu yg buat aq demam kotw...aq berthan dgn panadol jer...asal nk panas je bdn trus je mkn ubt..dtg blik pns,mkn ubt lgi..begitu la setrusnya...
hari setrusnya kami ke gua hira dan ke jabbal rahmah..dikhabarkn dkt jabbal rahman ney la tempat nabi adam dan hawa berjumpa kembali setelah berpisah..disini kalau nk mohon jodoh boleh laa...tp tmpat yg mustajab di masjidil haram..jup agi citr pasal baitullah pulak ea...kami mendaki jabbal rahmah ney dgn kaen ehram je..hehehe...trslah langkh nmpk ler yg tk ptut nampak..huhuhu...


Di puncak Jabbal Rahmah
haaa...tu dia...dah botak da tu...huhuhu...ad yg tnye aq,kt sini ko doakn jodoh ngn tiz zakiah tak?hahaha...doa lah supaya mndpt jodoh yg trbaik..semoge pemilik tulang rusuk ku ini dari org2 yg solehah..insyaallah....semoge pemilik ini mampu membimbing dan dibimbing oleh ku...tp sebelum tu,kami ke jabbal thur...Disini tdpt gua dimana Rasulullah tlh brsembunyi ditemani saidina Abu Bakar ktika baginda hendak dibunuh oleh org kafir mekah.
Di bwh jabal thur

selepas tu pun kami trus ke masjid untuk bermiqat lgi skli..dan sepnjg perjlann kami melalui mudzalifah tempat melontar batu..sekali lgi kami menunaikan umrah..brtawaf,bersaie dan brtahlul..kali ney da tk pyah risau sbb dh botak..lalalala~~..haha...tp bnyk lgi pntg lrg yg lain...tawaf kali ney smpat la nk brsnap pic sbb org tak seramai wktu subuh..mungkin sbb lpas zohor tu matahri tegak diatas kpla..tu yg tk rmai org..huhuhu...



Tawaf Wajib
yg ney lepas brtahlul kali kedua..kalau dah botak tu cukup skadar melalukan pisau/gunting di kepala
Sehari melawat sdan terus berniat umrah sehari aktiviti bebas...tp bebas tu bukn la duk kat shoopg complex..bebas tu boleh la diisi dgn solat hajat,dhuha,tahajud,qadak solat yg trtinggal dan yg best boleh la buat tawaf sunat..phala disini ganjaranya 10000 tau...haaa..rugi bg sesiape yg melepaskan...biasenye kami sekeluarga pergi msjid pkul 10 pgi pastu duduk la smpai isyak..zohor pun pkul 12 kan..kalau nk pgi tu lebih elok pgi sejak lebih awl..kalau tk,mmg tk lpas nk msuk..org rmai sngt...mcm2 bangsa dan budaya..mcm2 mazhab pun ad kt situ..cara bacaan dan cara solat ibadat pun brbeza..kalau nk pgi blik mmg buang masa sbbnye perjalan jauh stu pstu jarak antara waktu zohor ke asar ke magrib ke isyak tu singkt sngt..kalau dah kne dtg sejam awl buang mse je blik..duk bilik 5 -10 minit kne prgi balik duk tempuh debu dan kepanasan..huhuhu..tp semua tu dugaan...

ini lepas tawaf sunat
mse nk tunggu magrib..ibadat pun ibadat jugak...bdn pun kne rehat kan..mnjge kesihatan tu pun ibadah..tidur pun ibadah..huhuhu

ok lah...hari setrusnya kami prgi minum susu untaa...unta kat situ besau2 laa...dgn unta ney hampa kne buat baik..skli unta tu bnci smpai kita dtg lgi skli pun unta tu kalau tgk kita ttpp bncii..hahaha...susu unta ney baik untuk organ dlm bdn..buih buih dr susu tu kalau sapu kt muka boleh awet mudaa aw..haa...org tu la ckp...






lepas tu kami ke hudaibiyah untuk bermiqat lgi skli dan kami berumrah lgi skli..cukuplah 3 kali kami berumrah..alhamdulillah...selesai jugaaa dgn lancar dan izin allah..cme ape yg anda perlu brhati2 adalh dgn peminta sdeka yg berpudah penuh...mungkin ini ujian allah tp hal ini boleh memburukan kesucian kota mekah ini...mmg setiap yg baik ada yg jahatnya...di kota mekah pun ad yg jahatnya...mungkin ad yg trtanya..apekah kaum arab kaub nabi ney jahat..cme stu yg kita kne pgg..YANG BAIK ITU DARI KETURUNAN RASULULLAH dan YANG JAHAT ITU DARI KETURUNAN ABU JAHHAL.ape yg anda perlu brhati2 adalh dgn peminta sdeka yg berpudah penuh...mereka akan berada disisi kiri dn kanan anda dn sblah tgn di akan menadah dan mencuit kita..smbil sblh tgn lagi ditutupi kain tudungnya yg labuh membuka zip beg kitaa..kalaau dalam poket die akan menyungkil mase mencuit kita,n bila 'harta' dah ad di hujung poket ..die trus capai dan soraok di dlm tudung yg labuh tu..aq pernah trap skali dgn abah...abah brjalan kedepan dan aq perhati dr blkag..n aq tgk senderi kelincahan tgn mereka bekerja..trus aq tepis sambil melanggr tgn yg tgh bkk zip beg abah..terkejut die smbil mengaku tidiak bersalah n menggankt tudung sbgai bukti tk ambil ape2..mmg la takde sbb anda sdg diperangkap...tp wktu die angkat tudung tu bergayut laa beberpe bijik handphone yg mahal2 jugak..hti-hti!!mereka jugk boleh mndakwa anda nk mncabul dan org arab lain akn lbih prcyakan dia.nmpk tak...mereka tak susah tp meminta sedekah..kalau nk brsedekah tu tgk2 la jugak orgnye...lebih rmai org prlukan duit sedekah anda tuu...manusia mcm tu akan attact org asia jer sbb die thu org kita ney dtg dgn hati yg suci dan bersikap redha dan melepaskn..dan yg pntg..org kita ney lembut sngt bila smpai kat tanah suci tu...ini bukn nk burukn sesiape eyh,cme peringatan..bagi yg sudah trkena tu anggaplah bukan rezeki..dan mungkin Allah nk mngntikn dgn lebih baik...
ok lah...pnjg benar aq brceloteh...sepatunya kami pulang pada 12.6.2013 bersamaan hari rabu tp allah tak izin lgi kami pulang...penerbangn pulang kami dilewatkan sehari..maka pada tanggal 13.6 kami melakukan tawaf wida iaitu tawaf selamt tinggl...n tawaf ney pun ad pntgnye jugak...lps bertawaf trus je pulang,jgn tdo lgi kt bilik..jgn amek pic dan lain....terus je tinggalkan tanah haram..sehingga ada ulama yg membahaskan tidak boleh makan seklipun...sbb seolah2 meraikan kepulangan...sebelum pulang kami singgah di masjid terapung di jeddah dan trus ke jeddah airport.



inilah kesemua jemaah tiram travel group 4

Inialh sedikit sbnyk yg dpt brkongsi..mungkin ramai yg dah merasai pnglman ini sndri cme pos kali ney hnyelah untuk org yg sudi mmbaca dn mungkin kngn ini boleh mengingatkan aq suatu masa nnt walaupun secara logiknya aq tidak akn prnah lupekan hal yg cukup manis ini..namun esok belum tentu hari kita bukan?siapa tahu...siape yg pulang dr umrah/haji bukan lah akan berubah mnjdi malaikat cme mereka diberi peluang untuk smpai ke rumah Allah dn meraskan lebih dekat dgn pencipta yg tiada sekutu..Alhamdulillah,aq berpeluang untuk kesana dn pelbagai prkara baru yg ku tmpuh..Syukur,disana aq mampu khatam Al-quran..kalau di Malaysia mengmbil beberapa bulan dn mungkin setahun untuk aq khatam..namun disini,cme bebekalkan 10 hari..aq dan angah dpt khtam al-quran..2 biji naskah al-quran mnjdi saksi dn sejarah di hadapan Allah yg esa...selain  dr dpt solat dlam raudhah,aq dapat mencium Hajar Aswad..disaat manusia sedang merempuh sesama mereka,menolak antra satu sama lain...akhirnyaa,aq diberi peluang dan merasai sendiri bgaimana menkucupi batu Aswad tu..walaupun spec aq pecah untuk kesekian kali...aq redhaa....aq juga dpt merapatkan pipi ke dinding kaabah....subhanaallah....mak pun dpat solat sunat di hijir ismail dan angah dapat solat dibelakang imam...setiap waktu pasti akan ad jenazah uttuk disolatkan...berapa untungnya mereka,meninggal tanpa dihisab.."Ya ALLAH smpailah kaki ku di bumimu ini dihari lain seperti mana kau sampaikan aq pada hari ini" ...inilah amalan doa yg aq amalkn tiap kali smpai di semua tempat yg aq pasti rindu dn ingin dtg lgi..

haa..nmpak jer mcm tu.....tp sbnrnye tu buah tembikai tau..manis dan rse sprti buah tmbikai jugk...tk cye?tgk lah belakng tu..
Antara rakan2 sebotak kami
ney ambulance di bumi arab..hehehe
tembikai tadi..5 rial jer pun...murah2
KFC...jgn duk kata kfc bkn2 naa...kat Medina N mekah pun ad kfc taw..kat mekah betul2 dpn masjidil haram
Kubur Para Syuhada yg Dialihkan
licin tak?tak pun..tp first day mmg licin betul..hahaha..10 rial jer nk ckur

ney la banunan yg diruntuh..relekz je kan..tk pyah brpagar bagai

ney lgi stu bngunan runtuh..bygkn debu simen yg halus tu msuk kedlm penafasan..erkkk....dugaan

ramai tak???huhu..kalau ramadhan lagi laa....ney prmndgn dr atas yg di snap oleh angah....angan kate cntik kt atas,aq tk brpeluang smpai kat atas..tk jmpe jlan..hehe


prtama kali aq melihat kaabah,ckup memprsonakan...menitik air mata...apekah ini yg ku tatap disejadah setiap hari aq solat..inilah kiblatku..inilah arah agama ku...kaabah bkn tmpt disembah tp lambang syiar agama..kaabah ttp mnjdi kiblat dan Allah adlah ketua segalanya...sebelum aq smpai,trdetik dihati....apekah aq layak ya allah untuk mnjdi tetamu mu?kata org..slgi kita tak mnjejaki kaki ke situ,kita bkn lah tetamu allah lgi...walaupun tiket sudah dibyar..walaupun duit sudah ckup...wlapun fizikal mental sudah sempurna...slgi tuhan kata belum,maka belum laa...dan bila tuhan kata KUN FAYAKUN,jadi maka jadilah ea..Alhamdulillah..aq diawalkan sehari untuk bertemunya dan dilewatkn sehari untuk meninglkn rumahnya...moga amalan ku diterima..moga ibadah ku diangkt dan semoga doa ku di dgr Allah..Waallahualam...semoga yg tdk brpeluang,akan smpai juga suatu hari nanti..amin :)